Jdi na obsah Jdi na menu
 


Heliport

3. 6. 2007
Při návštěvě letadlové lodi Intrepid zakotvené na břehu Manhattanu v New Yorku poslední den
zájezdu se mi poprvé v životě podařilo čistě náhodou letět s vrtulníkem . Ale po pořádku .
Ráno jsme dorazili na JFK letiště dát zavazadla do úschovny a pouze s peněženkou a láhví
tekutin vyrazli letištní nadzemkou na okraj letiště na konečnou metra . Bez přestupu až na
...-cátou Avenue a po čtvrthodině pěšky už silueta námořního kolosu ve stavu z dob vietnamské
války . Čas stanovený na prohlídku letadlové lodi , americké ponorky a dopravního Concordu od
11:00 do 16:00 byl vzledem k rozpáleným palubám bohatě předimenzován . Takže po druhé
odpoledne byl už foťák opět plný a volba co dál byla jednoznačně přímá - postupovat ve směru
svistu turbín vrtulníků přistávajících ve skoro pravidelných intervalech ve vzdálenosti přes 2 km
od letadlové lodě po proudu řeky směrem k moři na heliportu . Z nábřeží takřka zcela zakrytý
veřejný heliport s názvem Liberty Helicopters žádnou prohlidku neumožňoval , takže vzhůru
dovnitř . "Čekárna" s šesti lavicemi , rám s detektorem kovů , pultík řídícího létání a pult , kde
prodával lístky malej černej ( pilot ) s proužkama na rameni , tvořily obsah dřevěného přízemního
domku a s ním sousedila asfaltová plocha pro pět až šest vrtulníků vedle sebe , přímo na břehu
Hudsonu . Dnes lítaly současně čtyři po různých trasách dle zájmu pasažérů . Řídící lítání ( podle
uniformy taky pilot ) , prodavač letenek a dva technici v tričkách na ploše byl celý stav obsluhujícího
personálu heliportu . Když už jsem byl tak daleko , tak proč ještě neprozkoumat ceny letenek . Byly
vypsány 4 druhy tras od 5 minut až po 30-ti minutový let a nejlevnější dospělá asi za 60 dolarů .
Neváhal jsem ani 2 vteřiny a zakoupil za poslední peníze na upomínkové dárky pro bližní a známé
jedno 5-ti minutové hopsnutí nad heliport za něco okolo 60 dolarů , vědom si svého prázdného žaludku
a životní šance , kterou se musí využít . Protože bylo poloprázdno ještě před hlavní sezonou , byly
zaplněny pouze zčásti první tři lavice veselými hlučnými Američany , při kupování letenky se mě
ptal na moji váhu v kilogramech ( hned asi poznal dle mého málo amerického jazyku a přízvuku )
ale po okopírování mého pasu mě chválil s širokým opravdovým úsměvem za "good czech airplanes" .
Skončil jsem sám na poslední šesté lavici a začal se modlit , abych stihnul letět ale taky včas být
v 16:00 zpátky u lodě , protože bylo ohlášeno již dříve pravidlo , že na nikoho se nečeká .
A pravidlo dodržovali naprosto všichni poté co jsme hned na prvním rozchodu na transitu v Curychu
málem nekompromisně odletěli bez vedoucího zájezdu , který se zapomněl v DutyFreeShop
obchůdkách . Když metr , tak pro všechny . Všichni dostávali na opasek malou žlutou vestu ale
dodnes si nevzpomenu , jak se vlastně otvírá , protože v hluku motorů a v důsledku jazykové
nedostatečnosti jsem byl odsouzen v případě nouze k utonutí . Po několika minutách napjatého
čekání na mě kýval řídící ( pilot v bílé košili a s proužkama ) , ať si přisednu na první lavici .
Naznačoval jsem posunky 60 , ale že ne a mával rukou jako že to je dobrý . Na první lavici byl
okružní let k Soše svobody asi na 20 minut ! Během minuty přes rám detektoru kovů a pak v řadě
za sebou jak na vojně na plochu a k vrtulníku - tmavomodrý AS-350 Equirell - pilot plus 5 míst .
Přivázat , pustit kameru a pak už jen vzhůru a kochat a kochat . Po rozjezdu nabral tak 500 až
800 metrů nad hladinou a i ty největší mrakodrapy na Manhattanu zůstaly pod úrovní letu . Nad
zátokou už se Sochou v dohledu se klučina za kniplem otočil a rukou naznačoval jako že dolů a
něco jako šipku do vody , všichni mu to odkývali a tak stáhnul plyn a kolektiv a zřejmě jsem tak
zažil i první autorotaci s puštěnou kamerou a žaludkem u stropu . Nad vodou tak v 50 metrech
lehce obkroužil Sochu svobody a zpátky do 800 metrů s lehkostí , jako kdyby letěl sám bez
cestujících , nastoupal na sever ve směru Ground Zero . Něco z 11.září je tam fakt ze vzduchu
vidět - mezera v zástavbě je i z té výšky patrná . Pak už jen pár minut proti proudu Hudsonu , podél
Manhattanu , otočka o 180 stupňů a "soft landing" na heliportu . Nádhera . Sraz u lodi vyšel všem s
přesností několika minut a zpáteční noční let z JFK bez závad .




Obrazek

obr.1 Vchod z nábřeží

Obrazek

obr.2 Vpravo prodej letenek

Obrazek

obr.3 Nastupování a vystupování za chodu motoru

Obrazek

obr.4 Na ploše heliportu - všechny stroje ve vzduchu




Video (3x) z letu zde :